- Luxemerken zoals Cartier en Chloé verwachten dat het coronavirus hen zo’n 40 miljard dollar zal kosten, blijkt uit onderzoek van vermogensbeheerder Bernstein en Boston Consulting Group.
- China is goed voor zo’n 35 procent van alle luxe-aankopen wereldwijd. De luxemerken zijn erg afhankelijk van de Chinese markt, die op dit moment potdicht zit.
- Het sluiten van grote winkelcentra en het reisverbod in China doen de verkopen van luxegoederen in hoog tempo dalen.
Het coronavirus kan de markt voor luxegoederen zo’n 40 miljard dollar gaan kosten, berekende de Boston Consulting Group in een rapport dat zij schreven met vermogensbeheerder Bernstein. Ze hielden een enquête onder 28 senior leidinggevenden van verschillende luxemerken waarin ze hen vroegen naar de impact die de besmettelijke longziekte op hun product heeft.
De ondervraagden verwachten een klap van zo’n 32 tot 43 miljard dollar te moeten opvangen, omdat de verkoop van luxegoederen in 2020 flink zal dalen door de verspreiding van het virus. Zo’n 43 procent van de merken denkt dat het zeker nog zes maanden gaat duren voor de markt weer bijtrekt.
Boston Consulting Group en Bernstein wilden niet vermelden welke merk zij ondervraagd hebben voor hun onderzoek.
Chinese consument goed voor 35 procent van alle luxe-aankopen
De markt in luxegoederen wordt zo hard geraakt door de uitbraak van het coronavirus, omdat de sector erg afhankelijk is van rijke Chinezen consumenten. In 2019 was China goed voor 35 procent van alle luxe-aankopen ter wereld.
Opvallend is dat dat aantal tijdens de SARS-epidemie in 2002 een stuk lager lag. Toen was China slechts goed voor 2 procent van de luxe-aankopen wereldwijd en kon de luxegoederensector daardoor sneller opkrabbelen.
Het sluiten van de grote shoppingmalls in China weerhoudt deze groep consumenten van winkelen in eigen land. Het reisverbod dat door de Chinese overheid is ingesteld zorgt er ook nog eens voor dat ze hun geld niet in het buitenland kunnen uitgeven. Dat is ingrijpend voor de merken; veel van de luxe-aankopen door Chinese consumenten worden namelijk in het buitenland gedaan.
2020 wordt een 'rampjaar' voor luxe merken
Pauline Brown, oud-directeur van Louis Vuitton Noord-Amerika, verwacht dat dit jaar een 'rampjaar' zal worden voor luxemerken.
"Het probleem met luxeproducten is dat als het niet direct wordt aan geschaft, mensen een paar maanden later niet ineens behoefte hebben aan het product dat ze eerder hebben laten liggen", zegt Brown. "Het zijn geen noodzakelijke aankopen, dus zul je na een dip geen piek zien. Die gemiste verkopen ben je kwijt."
Volgens de onderzoekers zullen de bedrijven Swatch en Richemont, die de eigenaars zijn van dure merken zoals Cartier en Chloé, zwaar geraakt worden door het virus. Zij hebben namelijk een groot Chinees klantenbestand. Voor Luxxotica en Moncler vrezen de onderzoekers minder; zij zijn minder populair in China.